document
Chestionarul Aspirațiilor și Intereselor în Muncă (AIM)
Care îi sunt aspirațiile profesionale sau ancorele în carieră?


Chestionarul AIM (Aspirații și Interese în Muncă) (Constantin & all. 2021) permite evaluarea ”ancorelor în carieră”, a aspirațiilor individuale și a așteptărilor legate de legate de muncă și de cariera profesională (dacă vorbim de adolescenți și și tineri fără o experiență profesională consistentă) sau a intereselor și valorilor cristalizate legate de muncă sau cariera profesională (dacă vorbim de persoane cu o experiență profesională consistentă). 

Chestionarul AIM este construit în acord cu Modelul Ancorelor în Carieră propus de Edgar Schein (1993), înțelese ca fiind ”un mix / combinație între valorile personale și idealul de viață, pe de o parte și  aspecte ce țin de aptitudinale sau competențe profesionale deja conștientizate, pe de altă parte. Aceste caracteristici ale personalității profesionale, care au forță motivațională și ghidează alegeri individuale importante pe termen lung, se dezvoltă în adolescență și evoluează de-a lungul timpului fiind o  componentă importantă a imaginii de sine și identității personale. 

Chestionarul AIM este format din 100 de itemi (aserțiuni) care se referă la ceea ce își doresc oamenii de la un loc de muncă și cum văd ei viața profesională și reușita în carieră. Persoana evaluată trebuie să analizeze aceste idei/ aspirații despre muncă și cariera profesională și să evalueze cât de importante sunt ele pentru sine, pe o scală în 5 trepte, de la 1 – ”Deloc important” la 5 – ”Foarte important”.

Ultima variantă a Modelului Ancorelor în Carieră (Schein & Maanen 2013), descrie opt ancore în carieră, existând numeroase modele alternative, derivate din modelul Schein. Chestionarul AIM permite evaluare a 10 aspirații profesionale/ ancore în carieră, la cele propuse de Schein & Maanen (2013) adăugându-se doua ancore/ aspirații profesionale suplimentare (ultimele două de mai jos): 
1.    Expertiză profesională (EXPERTIZĂ)                           
2.    Conducere și administrare (CONDUCERE)        
3.    Siguranță și confort (SIGURANȚĂ)                   
4.    Inițiativă antreprenorială (INIȚIATIVĂ)                 
5.    Dedicare și impact social (DEDICARE)               
6.    Echilibru muncă – familie (ECHILIBRU)              
7.    Libertate și exprimare  (LIBERTATE)                  
8.    Provocare și inovare (PROVOCARE)                 
9.    Apartenență și mândrie (APARTENENȚĂ)          
10.  Relaționare și coeziune de grup (RELAȚIONARE) 

În activitățile de consiliere vocațională, este importantă evaluarea acestor dominante ale vieții profesionale la adolescenți, în prima etapă a alegerilor vocaționale/ profesionale, atunci când încep să se cristalizeze aceste aspirații sau idealuri profesionale.  Evaluarea lor este importantă și mai târziu atunci când, prim raportare la experiențe profesionale concrete tânărul conștientizează ce i se potrivește și ce vrea cu adevărat de la viața profesională.

Consilierea profesională sau managementul carierei trebuie să țină cont de aceste dominante pentru că, și în următoarele perioade ale maturității profesionale, ”ancorele în carieră” se reconfigurează putând sta la baza unor decizii profesionale importante. 

Timp mediu de completare a chestionarului: 15 minute.
 

Înregistrează-te acum

:
:
:
:
AccountExist


Referințe

Documente