document
Chestionarul Profilului Vocațional Individual (ARC-ASII)
Care îi sunt dominantele vocaționale individuale ?


Chestionarul ARC-ASII (Artistic,  Realistic,  Convențional,   Antreprenorial,  Social,  Investigativ și Informatic) este destinat evaluării dominantelor individuale care pot sta la baza  deciziilor vocaționale: (a) interesele vocaționale ale persoanei evaluate , (b) ocupațiile preferate de acea persoană și (c) personalitatea vocațională, toate  evaluate în acord cu  modelul/ tipologia Holland,  una dintre cele mai cunoscute si răspândite teorii a alegerilor vocaționale. 

Chestionarul ARC-ASII  propune evaluarea 35  de activități generale și a 35 de categorii de profesii, pe care adolescentul trebuie să analizeze și să spună în ce măsură acestea l-ar interesa din perspectiva unei posibile ocupații / profesii viitoare. Evaluarea se face pe o scală în patru trepte: ”0” – ”îmi displace!”; ”1” – ”îmi este indiferent”; ”2” – ”îmi place oarecum”; ”3” – ”este ceea ce îmi doresc!”. În plus, ARC-ASII solicită și evaluare a 35 de trăsături psihologice individuale, în acord cu modelul Holland, evaluate tot pe o scală în patru trepte (”0” –”întotdeauna fals”, ”1” –”în mare parte fals”, ”2” –”în mare parte adevărat” și ”3” –”întotdeauna adevărat”).

Pe baza analizei preferințelor și alegerilor individuale la fiecare dintre cei 105 itemi ai chestionarului, rezultă scoruri compozite care exprimă gradul/ intensitatea de manifestare a intereselor vocaționale, a opțiunilor pentru anumite ocupații/ profesii sau a trăsăturilor vocaționale de personalitate, fiecare raportate la cele 6 categorii ”clasice”, descrise din perspectiva modelului Holland (+ o categorie  specifică lumii moderne, dominată de activități bazate pe folosirea tehnologiilor informaționale):
•     ARTISTIC (Personalitate  &  Interese & Ocupații); 
•     REALIST (Personalitate  &  Interese & Ocupații);   
•     CONVENȚIONAL (Personalitate  &  Interese & Ocupații); 
•     ANTREPRENORIAL (Personalitate  &  Interese & Ocupații);  
•     SOCIAL (Personalitate  &  Interese & Ocupații);   
•     INVESTIGATIV (Personalitate  &  Interese & Ocupații);  
•     INFORMATIC (Personalitate  &  Interese & Ocupații).
   
Concordanța în evaluarea celor trei aspecte (personalitate, interese și ocupații preferate) este ilustrată în profilul vocațional individual alături de exemple cu posibile profesii recomandate. Pentru a afla mai multe detalii despre posibile profesii potrivite profilului vocațional individual, se poate accesa link-ul https://www.onetonline.org/find/descriptor/browse/Interests și, dând clic pe categoria de interese vocaționale care este dominantă în profilul individual se pot adăuga, în secțiunea ”Have a three-letter interest code?” (în partea de sus) categoriile de pe locul 2 și 3 din profilul individual (dacă au valori peste 5!). În fereastra care se deschide, din secțiunea ”Job Zone” se alege nivelul de formare/ specializare dorit (5 – studii de master; 4 – studii de licență, 3 – studii profesionale etc.), pentru a analiza lista cu profesii recomandate și, dând clic pe o anumită profesie și pe opțiunea ”Easy Read”, pentru a vedea detalii relevante legate de acea profesie. 

Concluzii relevante pentru activitatea de consiliere vocațională pot fi obținute prin integrarea datelor oferite de ARC-ASII (interese vocaționale, ocupații preferate și personalitate vocațională) cu cele oferite de alte instrumente PsihoProfile. În Raportul de evaluare vocațională (accesibil în secțiunea ”Formulare/ date de interviu”), în completarea răspunsurilor individuale la ”Ghidul de interviu vocațional”, pot fi integrate rezultatele obținute la ARC-ASII și la alte instrumente similare, cele vizând evaluarea unor aptitudini bazale (AAB), tipologii/ roluri profesionale (AIDA), aspirații și interesele în muncă(AIM) etc. La toate acestea se pot adăuga concluziile evaluărilor oferite de chestionarele vizând trăsături de personalitate relevante pentru activităților de consiliere individuală la adolescenți: stima de sine (ASSI), implicarea motivațională (IM), persistența motivațională (SPM), inteligența emoțională (INEM) etc.

Rezultând din analiza a peste 3000 de evaluări individuale, Chestionarul ARC-ASII este instrumentul ideal pentru evaluarea dominantelor individuale (în acord cu modelul Holland), care pot sta la baza deciziilor legate orientarea vocațională. 

Timpul mediu de completare a chestionarului online: 15 minute. 
Vârsta minimă de la care se poate realiza evaluarea: 12 ani. 
 

Înregistrează-te acum

:
:
:
:
Apasă aici dacă ai deja cont


Referințe

Documente