document
Chestionarul Aspirațiilor și Intereselor în Muncă (AIM)
Care îi sunt aspirațiile profesionale sau ancorele în carieră?


Chestionarul AIM (Aspirații și Interese în Muncă) (Constantin & all. 2022) permite evaluarea ”ancorelor în carieră”, a aspirațiilor individuale și a așteptărilor legate de muncă și de cariera profesională (dacă vorbim de adolescenți și și tineri fără o experiență profesională consistentă) sau a intereselor și valorilor cristalizate legate de muncă sau carieră profesională (dacă vorbim de persoane cu o experiență profesională consistentă). 

Chestionarul AIM este construit în acord cu Modelul Ancorelor în Carieră propus de Edgar Schein (1993), înțelese ca fiind ”un mix / combinație între valorile personale și idealul de viață, pe de o parte, și aspectele ce țin de aptitudinile sau competențele profesionale deja conștientizate, pe de altă parte. Aceste caracteristici ale personalității profesionale, care au forță motivațională și ghidează alegerile individuale importante pe termen lung, se dezvoltă în adolescență și evoluează de-a lungul timpului, fiind o  componentă importantă a imaginii de sine și identității personale. 

Chestionarul AIM este format din 70 de itemi (aserțiuni) despre ceea ce își doresc oamenii de la un loc de muncă și cum văd ei viața profesională și reușita în carieră. Persoana evaluată trebuie să analizeze aceste idei/ aspirații despre muncă și cariera profesională și să evalueze cât de importante sunt ele pentru sine, pe o scală în 5 trepte, de la 1 – ”Deloc important” la 5 – ”Foarte important”.

Ultima variantă a Modelului Ancorelor în Carieră (Schein & Maanen, 2013) descrie opt ancore în carieră, existând numeroase modele alternative, derivate din modelul Schein. Chestionarul AIM permite evaluarea a 10 aspirații profesionale/ ancore în carieră, la cele propuse de Schein & Maanen (2013) adăugându-se două ancore/ aspirații profesionale suplimentare (ultimele două de mai jos): 
1.    Expertiză profesională (EXPERTIZĂ)                           
2.    Conducere și administrare (CONDUCERE)        
3.    Siguranță și confort (SIGURANȚĂ)                   
4.    Inițiativă antreprenorială (INIȚIATIVĂ)                 
5.    Dedicare și impact social (DEDICARE)               
6.    Echilibru muncă – familie (ECHILIBRU)              
7.    Libertate și exprimare  (LIBERTATE)                  
8.    Provocare și inovare (PROVOCARE)                 
9.    Apartenență și mândrie (APARTENENȚĂ)          
10.  Relaționare și coeziune de grup (RELAȚIONARE) 

În activitățile de consiliere vocațională este importantă evaluarea acestor așteptări legate de muncă la adolescenți, în prima etapă a alegerilor vocaționale/ profesionale, atunci când încep să se cristalizeze aceste aspirații sau idealuri profesionale.  Evaluarea lor este importantă și mai târziu, atunci când, prin raportare la experiențe profesionale concrete, tânărul conștientizează ce i se potrivește cu adevărat și ce vrea de la viața profesională.

Consilierea profesională sau managementul carierei trebuie să țină cont de aceste dominante  deoarece ”ancorele în carieră” se reconfigurează și în următoarele perioade ale maturității profesionale putând sta la baza unor decizii profesionale importante. 

 Timpul mediu de completare a chestionarului online: 10 minute. 
 Vârsta minimă de la care se poate realiza evaluarea: 12 ani. 
 

Înregistrează-te acum

:
:
:
:
Apasă aici dacă ai deja cont


Referințe

Documente