document
Chestionarul JCB (Job Characteristics and Benefits)


Chestionarul JCB - Job Characteristics and Benefits (Constantin et. all, 2025) este destinat identificării percepțiilor angajaților legate de locului de muncă actual, fiind ideal pentru evaluări de rutină ai factorilor asociați performanței profesionale și satisfacției la locul de muncă, în scopul monitorizării lor, și optimizării activității organizaționale.

Chestionarul JCB este parte a Kit-ului EEEE (Evaluating the Employee Engagement Experience) care conține chestionarele JCB, OCL și PIC.

Chestionarul JCB permite evaluarea a 11 dimensiuni/ factori ai activității profesionale, angajații fiind solicitați să evalueze 77 de afirmații legate locul de muncă actual și de activitatea profesională din ultima lună. Scopul principal al chestionarului fiind de a descrie percepțiile angajaților legate de locul de muncă actual, această ”radiografie” este realizată cu ajutorul 11 dimensiuni asociate muncii:
     1. Autonomia în muncă (Autonomy)
     2. Compatibilitatea cu job-ul (Fit/Matching Job)
     3. Claritatea rolului și a sarcinilor (Role & Tasks Clarity)
     4. Volumul de muncă (Workload)
     5. Activitate plăcută (Enjoyable Work)
     6. Tehnologii noi (Up-to-Date Technology)
     7. Dezvoltare profesională (Professional Development)
     8. Compensații și beneficii (Compensation & Benefits)
     9. Resurse și mediu de lucru (Resources & Work Environment)
     10. Susținerea stării de bine (Wellbeing Support)
     11. Siguranță psihologică (Psychological Safety)

Prin evaluarea acestor caracteristici, Chestionarul JCB (”Job Characteristics and Benefits”) permite nu doar identificarea factorilor ”tradiționali” ai satisfacției și performanței în muncă, ci oferă și o abordare în acord cu datele cercetării științifice moderne. Acesta pentru că este deja  demonstrat emoiric că volumul de muncă și autonomia în muncă sunt dimensiuni de care depind satisfacția și performanța angajaților, studiile arătând că volumul excesiv de muncă este asociat cu un nivel ridicat de burnout și scăderea performanței (Alarcon, 2011), în timp ce autonomia în muncă crește satisfacția și angajamentul angajaților (Humphrey et al., 2007). Pe de altă parte, compatibilitatea cu job-ul și claritatea rolurilor reduc ambiguitatea și stresul profesional, influențând pozitiv performanța (Gilboa et al, 2008) iar accesul la oportunități de dezvoltare profesională influențează pozitiv angajamentul organizațional (Ng et al., 2005). În mod similar, accesul la tehnologiile moderne crește eficiența în muncă (Tarafdar et al., 2015), compensațiile și beneficiile sunt asociate cu angajamentul și bunăstarea lor psihologică (Rynes et al., 2004) iar accesul la resurse și la un mediu de lucru optim îmbunătățesc satisfacția și performanța angajaților (Nielsen et al., 2017; Dinda A. P, 2024). În plus, susținerea stării de bine prin politicile organizaționale și compatibilitatea cu job-ul sunt esențiale pentru atât pentru reducerea fluctuației personalului cât și creșterea satisfacției sau pentru sănătatea mintală a angajaților (Edmondson & Lei, 2014).

Chestionarul JCB poate fi folosit în cadrul ședințelor de consiliere profesională individuală, ajutându-l pe angajat, în condiții de confidențialitate, să își clarifice  așteptările, posibilele surse de stres și ceea ce îl (de)motivează în muncă, obținând o imagine realistă asupra propriei experiențe de lucru și putând astfel să își formuleze obiective concrete de îmbunătățire a activității profesionale, de dialog constructiv cu managerul sau de re-ajustare cognitivă la contextul profesional actual.

Chestionarul JCB, în versiunea sa pentru diagnoză organizațională (versiunea ”c” – colectivă), poate fi folosit de conducerea companiei/ instituției cu scopul de obține o imagine mai clară a nevoilor concrete și așteptărilor angajaților, ajutând la identificarea și rezolvarea timpurie a problemelor, la fundamentarea unor deciziilor de HR care să ducă la îmbunătățirea motivării și retenției angajaților.

Timp mediu de completare a chestionarului online: 15 minute.
Vârsta minimă de la care este posibilă evaluarea: 18 ani.
 

Înregistrează-te acum

:
:
:
:
Apasă aici dacă ai deja cont


Rapoarte psihologice

Chestionar și anexe