Chestionarul OCL (Organizational Climat & Leadership)
Care sunt percepțiile angajaților cu privire la climatul organizațional?
Chestionarul OCL (Organizational Climat & Leadership) este un instrument pentru evaluarea percepțiilor angajaților cu privire la calitatea climatului organizațional, relațiilor interpersonale, aspectelor etice și specificul actului managerial/ stilului de leadership în cadrul unui colectiv de muncă.
Chestionarul OCL este parte a Kit-ului EEEE (Evaluating the Employee Engagement Experience care conține chestionarele JCB, OCL și PIC.
Chestionarul OCL este format din 70 de itemi, afirmații la care angajații trebuie să răspundă pe o scală Likert în cinci trepte, de la 1 (În foarte mică măsură) la 5 (În foarte mare măsură), cu referire la activitatea realizată în ultima lună. Analiza răspunsurilor permite identificarea valorilor obținute de angajat/ angajați pentru 10 dimensiuni psihologice relevante pentru calitatea climatului și leadership-ului organizațional:
1. Climat organizațional (organizational climate);
2. Etică organizațională (organizational ethics);
3. Corectitudine organizațională (organizational fairness);
4. Relațiile dintre colegi (relationship with colleagues);
5. Satisfacția colegilor (others' perceptions/ satisfaction);
6. Competența team-leader-ilor (team-leaders proficiency);
7. Relația cu team-leaderii (relationship with team-leader);
8. Competența managerului direct (management proficiency);
9. Relația cu managerul direct (relationship with manager);
10. Dezirabilitate & conformism (social desirability & conformity).
Toate aceste dimensiuni organizaționale sunt citate în literatura științifică internațională ca afectând în mod decisiv calitatea activității organizaționale, numeroasele studii științifice și metaanalize confirmând impactul lor asupra satisfacției individuale și performanței colective (Judge et al., 2001; Colquitt et al., 2001; Judge et al., 2004; Parker et al., 2003; Chiaburu & Harrison, 2008; Martin et al., 2016; Bergh et al., 2016.
Chestionarul OCL poate fi folosit în cadrul ședințelor de consiliere profesională individuală, oferindu-i angajatului (în condiții de confidențialitate) posibilitatea de a conștientiza și analiza relațiile sale de muncă, climatul perceput și relația cu team-liderii/ managementul, în scopul identificării unor strategii de adaptare mai eficientă la activitatea colectivă.
Chestionarul OCL, în versiunea sa ne-nominală, pentru aplicare colectivă, poate fi folosit cu scopul de a monitoriza evoluția climatului organizațional și a relațiilor dintre angajați și team-lideri/ manageri pentru luarea unor decizii informate legate de optimizarea activităților organizaționale. Prin monitorizarea acestor dimensiuni, în feedback-ul periodic (lunar) sau în diagnoza organizațională bi-anuală, pot fi identificate din timp aspectele critice care pot influența negativ satisfacția și performanta angajaților, intervenind prompt și și asigurând un mediu de lucru plăcut, echitabil și orientat spre performanță.
Timp mediu de completare a chestionarului online: 15 minute.
Vârsta minimă de la care este posibilă evaluarea: 18 ani.
Chestionarul OCL este parte a Kit-ului EEEE (Evaluating the Employee Engagement Experience care conține chestionarele JCB, OCL și PIC.
Chestionarul OCL este format din 70 de itemi, afirmații la care angajații trebuie să răspundă pe o scală Likert în cinci trepte, de la 1 (În foarte mică măsură) la 5 (În foarte mare măsură), cu referire la activitatea realizată în ultima lună. Analiza răspunsurilor permite identificarea valorilor obținute de angajat/ angajați pentru 10 dimensiuni psihologice relevante pentru calitatea climatului și leadership-ului organizațional:
1. Climat organizațional (organizational climate);
2. Etică organizațională (organizational ethics);
3. Corectitudine organizațională (organizational fairness);
4. Relațiile dintre colegi (relationship with colleagues);
5. Satisfacția colegilor (others' perceptions/ satisfaction);
6. Competența team-leader-ilor (team-leaders proficiency);
7. Relația cu team-leaderii (relationship with team-leader);
8. Competența managerului direct (management proficiency);
9. Relația cu managerul direct (relationship with manager);
10. Dezirabilitate & conformism (social desirability & conformity).
Toate aceste dimensiuni organizaționale sunt citate în literatura științifică internațională ca afectând în mod decisiv calitatea activității organizaționale, numeroasele studii științifice și metaanalize confirmând impactul lor asupra satisfacției individuale și performanței colective (Judge et al., 2001; Colquitt et al., 2001; Judge et al., 2004; Parker et al., 2003; Chiaburu & Harrison, 2008; Martin et al., 2016; Bergh et al., 2016.
Chestionarul OCL poate fi folosit în cadrul ședințelor de consiliere profesională individuală, oferindu-i angajatului (în condiții de confidențialitate) posibilitatea de a conștientiza și analiza relațiile sale de muncă, climatul perceput și relația cu team-liderii/ managementul, în scopul identificării unor strategii de adaptare mai eficientă la activitatea colectivă.
Chestionarul OCL, în versiunea sa ne-nominală, pentru aplicare colectivă, poate fi folosit cu scopul de a monitoriza evoluția climatului organizațional și a relațiilor dintre angajați și team-lideri/ manageri pentru luarea unor decizii informate legate de optimizarea activităților organizaționale. Prin monitorizarea acestor dimensiuni, în feedback-ul periodic (lunar) sau în diagnoza organizațională bi-anuală, pot fi identificate din timp aspectele critice care pot influența negativ satisfacția și performanta angajaților, intervenind prompt și și asigurând un mediu de lucru plăcut, echitabil și orientat spre performanță.
Timp mediu de completare a chestionarului online: 15 minute.
Vârsta minimă de la care este posibilă evaluarea: 18 ani.